Wyszukujemy odpowiednie gry i zabawy,
wybacz to może chwilkę potrwać.
×

Zabawy ruchowe dla dzieci

Ruch to zdrowie, dlatego od najmłodszych lat warto dbać o zabawy ruchowe dla dzieci. Maluchy do aktywności nie potrzebują drogiego sprzętu, czy też specjalnych strojów – wystarczy odrobina kreatywności i wolnej przestrzeni. W tym artykule poznasz gry i zabawy ruchowe zarówno dla dzieciaków w wieku szkolnym. Koniecznie zajrzyj na nasz wpis o najciekawszych zabawach dla […]

Default Author Avatar
Autor wpisu Hubert Chmielewski
Data dodania 15 marca 2022
Czas czytania ~20 minut
Komentarze 0 dodanych
gamionary

Ruch to zdrowie, dlatego od najmłodszych lat warto dbać o zabawy ruchowe dla dzieci. Maluchy do aktywności nie potrzebują drogiego sprzętu, czy też specjalnych strojów – wystarczy odrobina kreatywności i wolnej przestrzeni. W tym artykule poznasz gry i zabawy ruchowe zarówno dla dzieciaków w wieku szkolnym. Koniecznie zajrzyj na nasz wpis o najciekawszych zabawach dla dzieci na dworze, jeżeli szukasz sprawdzonych gier do przeprowadzenia w plenerze

Zabawy integracyjne dla dzieci z ukrainy

Pamiętaj! Gry przedstawione w tym artykule to tylko nasz wybór – być może Tobie do gustu przypadnie coś innego. Dlatego nie wahaj się zajrzeć do naszej Księgi Gier, gdzie zebraliśmy ponad 1300 gier i zabaw na wszystkie możliwe okazje, i znajdź grę która będzie odpowiadać Twoim wymaganiom. -> Przejdź do Księgi Gier <-

Na skróty – przejdź do gry, która Cię interesuje

Gry i zabawy ruchowe w szkole:

 

Gry i zabawy ruchowe na dworze

Gry i zabawy ruchowe dla przedszkolaków

Jakie korzyści dają gry ruchowe dla dzieci?

Żyjemy w czasach, gdy nawet najmłodsze dzieci spędzają wiele godzin przed telewizorem, komputerem, czy też ze smartfonem w ręku. Natomiast coraz rzadziej można zobaczyć, jak dzieci biegają swobodnie na świeżym powietrzu, nie mówiąc o bardziej skomplikowanych zabawach ruchowych.

Zobacz również: Gry i zabawy na wesele w plenerze

Natomiast ruch jest naturalną potrzebą każdego człowieka. Aktywność fizyczna przynosi wiele korzyści, m.in. poprawia kondycję oraz sprawność malucha. Pozytywnie wpływa także na funkcje poznawcze – koncentrację, zdolność zapamiętywania. Dlatego, jeśli chcesz, żeby twoje dziecko prawidłowo się rozwijało, to zadbaj o jego aktywność ruchową.

Zabawy ruchowe dla dzieci mają przewagą nad aktywnościami, gdzie dzieci biegają swobodnie, ponieważ pozwalają stymulować konkretne obszary funkcjonowania np. koordynację ruchową, szybkość, skupienie, czy też umiejętności współpracy. Ponadto uczą przestrzegania zasad oraz są znacznie ciekawsze niż zwykły spacer czy też bieganie, dzięki temu angażują dzieci na dłużej. Mogą być również świetnym sposobem na integrację – zobacz nasz wpis o grach i zabawach integracyjnych dla dzieci

Dobrym pomysłem na gry ruchowe dla dzieci może być nawet coś tak prostego jak zabawy z balonami, które znajdziesz na naszym kanale na YouTube

 

 

Gry i zabawy ruchowe dla dzieci klas 1-3

Uczniowie w wieku szkolnym spędzają więcej czasu w ławkach niż najmłodsze dzieci, jednak ruch wciąż odgrywa bardzo istotną rolę w ich życiu. Dlatego należy zapewnić im dawkę codziennej aktywności. Ponadto warto zapewnić dzieciom różnorodne gry i zabawy ruchowe – nie należy ograniczać się do jednej lub dwóch gier, ponieważ szybko znudzą się uczniom. Z pomocą przychodzi nasza księga gier i zabaw, w której znajdziesz kilkaset różnych propozycji.

Co należy wziąć pod uwagę, wybierając zabawy ruchowe dla dzieci w wieku szkolnym?

Wybierając zabawy ruchowe dla dzieci w wieku szkolnym, należy wziąć pod uwagę przede wszystkim 3 aspekty:

  • Wiek grupy – inne potrzeby i możliwości mają pierwszoklasiści, a inne uczniowie starszych klas. W początkowym etapie nauki najlepiej postawić na integracyjne zabawy ruchowe dla dzieci, ponieważ pomogą grupie lepiej się poznać.
  • Wielkość grupy – przy dużej liczbie uczestników lepiej sprawdzą się drużynowe zabawy ruchowe.
  • Dostępne miejsce – jeśli do dyspozycji jest tylko niewielka sala, to trzeba wybrać zabawy ruchowe, które nie wymagają dużej przestrzeni.

Szukając zabaw, zwróć uwagę na to, jakie umiejętności rozwijają. Niektóre gry wymagają współpracy, natomiast inne opierają się na rywalizacji. Ponadto zabawy ruchowe mogą rozwijać różne zdolności np. szybkość, spostrzegawczość, cierpliwość, koncentrację. Warto odpowiednio zaplanować aktywność, żeby stymulować różne obszary funkcjonowania i nie obciążać dzieci np. proponując z rzędu kilka zabaw ruchowych wymagających dużej koncentracji. Gry i zabawy możesz również dobierać pod kątem zbliżających się wydarzeń i dlatego możesz wybrać inne zabawy dla dzieci na karnawał a inne gry na walentynki

Lista najciekawszych zabaw ruchowych do przeprowadzenia w szkole:

1. Zbieracze Monet

Przygotowanie

  • Ustaw graczy po jednej stronie sali, odwróconych twarzami w stronę ściany.
  • Rozłóż monety po podłodze sali gimnastycznej. Ich liczba powinna być równa połowie uczestników zabawy.

Zasady gry

  • Na sygnał zawodnicy biegną w poszukiwaniu monet.
  • Gdy gracz znajdzie monetę, staje na niej.
  • Po znalezieniu wszystkich monet gracze, którzy nie znaleźli żadnej, muszą wykonać określone przez prowadzącego ćwiczenie (np. 10 przysiadów, pompek, pajacyków).
  • Następnie prowadzący zbiera monety, a zawodnicy wracają na swoje miejsce startowe. Nauczyciel zabiera jedną monetę i ponownie rozrzuca pozostałe. Kontynuuj w ten sposób grę do momentu, aż zostanie tylko jedna moneta.

Cel gry

  • Znalezienie monety.

Zobacz pełny opis oraz możliwe modyfikacje: Gra Zbieracze Monet

2. Makaronowa koszykówka

Przygotowanie

  • Podziel uczniów na dwie drużyny.
  • Rozdaj dla 30% osób makaroniki (w każdej drużynie).
  • Daj reszcie zawodników piłki do koszykówki.

Zasady gry

  • Zawodnicy z piłkami mają za zadanie, jak najwięcej razy trafić piłką do kosza przeciwnika. Za każdy celny rzut otrzymują punkt.
  • Zawodnicy mogą poruszać się po całym boisku.
  • Gracze z makaronikami mogą poruszać się tylko na swojej połowie boiska. Mają oni za zadanie dotykać piłki przeciwników makaronikami.
  • Jeśli kogoś piłka zostanie dotknięta makaronikiem, zawodnik ten musi wrócić na swoją połowę i zacząć od nowa.
  • Gra składa się z 4 rund: 1 – rzuty spod kosza, 2 – rzuty z wyskoku, 3 – rzuty 3-punktowe, 4 – osoby z piankami mogą poruszać się po całym boisku, a jeśli gracz zostanie dotknięty makaronikiem – musi wykonać określone przez prowadzącego ćwiczenie.
  • Zmieniaj osoby z makaronikami po każdej rundzie.

Cel gry

  • Uzyskanie jak największej ilości punktów.

Zobacz pełny opis oraz możliwe modyfikacje: Makaronowa koszykówka

3. Marynarze i piraci

Przygotowanie

  • Umieść jeden materac na środku sali (statek piracki) oraz 4 materace w rogach sali (statki marynarskie).
  • Wybierz 3 graczy, którzy zostaną berkami (piratami) i rozdaj im po makaronie.
  • Pozostali gracze (marynarze) ustawiają się w rozsypce po całej sali.

Zasady gry

  • Na sygnał piraci gonią marynarzy, próbując ich zberkować makaronem.
  • Zberkowany marynarz musi wejść na statek piracki.
  • Aby uwolnić marynarza ze statku pirackiego, inny marynarz musi go stamtąd wyciągnąć tj. złapać za ręke i wyjąć ze statku nie będąc przy tym złapanym.
  • Marynarze są bezpieczni na swoich statkach, ale mogą przebywać na nich maksymalnie 3 sekundy.
  • Gra kończy się, gdy wszyscy marynarze zostaną złapani lub po upływie określonego czasu.

Cel gry

  • Złapanie wszystkich marynarzy.

Zobacz pełny opis oraz możliwe modyfikacje: Marynarze i piraci

4. Matematyka w akcji

Przygotowanie

  • Przygotuj pachołki z naklejonymi cyframi (np. od 1 do 6). Umieść je w szeregu na środku sali.
  • Podziel uczniów na dwie drużyny.
  • Wyznacz dwie linie startowe po przeciwnych stronach sali.
  • Ustaw drużyny w szeregach za wyznaczonymi liniami.
  • Daj pierwszej osobie z szeregu z każdej drużyny pałeczkę sztafetową.

Zasady gry

  • Prowadzący podaje działanie matematyczne (np. 3+2).
  • Osoby posiadające pałeczkę sztafetową mają za zadanie jak najszybciej przybiec do pachołka z cyfrą, która stanowi rozwiązanie działania podanego przez nauczyciela, a następnie wrócić na swoje miejsce.
  • Wygrywa drużyna, której zawodnik przybiegnie do prawidłowego pachołka i jako pierwszy wróci na swoje miejsce.
  • Przegrana drużyna otrzymuje zadanie do wykonania, np. wykonanie 5 pajacyków.
  • Następnie pałeczka jest przekazywana kolejnej osobie w rzędzie i gra toczy się dalej.

Cel gry

  • Przybiegnięcie do właściwego pachołka.

Zobacz pełny opis oraz możliwe modyfikacje: Matematyka w akcji

5. Żużel

Przygotowanie

  • Wyznacz 6 pachołkami tor wyścigowy w kształcie koła.
  • Podziel graczy na 6 drużyn i ustaw każdą z nich przy jednym z pachołków.

Zasady gry

  • Jedna osoba z drużyny wchodzi na tor wyścigowy i staje przy swoim pachołku.
  • Na sygnał wszyscy uczestnicy wyścigu startują. Muszą oni przebiec całe okrążenie i przybić piątkę następnej osobie, czekającej przy pachołku. Po przybiciu piątki, kolejna osoba może ruszać.
  • Sztafeta trwa dalej przez określony czas lub ustaloną liczbę okrążeń.

Cel gry

  • Przebiegnięcie toru jak najszybciej.

Zobacz pełny opis gry oraz modyfikacje: Gra Żużel

6. Pamięć zespołu

Przygotowanie

  • Rozłóż na polu zabawy określoną ilość woreczków w 4 różnych kolorach (po tyle samo woreczków w każdym kolorze) i przykryj je frisbee/pachołkami. Ważne, aby dzieci nie widziały, gdzie są chowane określone kolory woreczków.
  • Podziel dzieci na 4 drużyny i przypisz każdej drużynie jeden z 4 kolorów woreczków.
  • Wyznacz linię startową i ustaw za nią w rzędach drużyny.

Zasady gry

  • Na sygnał pierwsza osoba z rzędu z każdej drużyny biegnie do wybranego frisbee i zagląda pod nie. Jeśli znajdzie pod nim woreczek w kolorze swojej drużyny, zabiera go ze sobą i wraca do swojej drużyny. Jeśli pod frisbee będzie woreczek w złym kolorze, gracz wraca do drużyny z pustymi rękami.
  • Gdy pierwsza osoba wróci do swojej drużyny i stanie na końcu rzędu, wybiega kolejny gracz w poszukiwaniu woreczka itd.
  • Wygrywa drużyna, która jako pierwsza zdobędzie wszystkie woreczki w swoim kolorze.

Cel gry

  • Zebranie woreczków w określonym kolorze.

Zobacz pełny opis gry oraz modyfikacje: Gra pamięć zespołu

Najciekawszy gry ruchowe do przeprowadzenia w plenerze

1. Stary Szary Kocur

Przygotowanie

  • Wyznacz teren zabawy.
  • Dzieci (ptaki) ustawiają się w okręgu i łapią się za ręce.
  • Prowadzący wybiera jedną osobę (starego szarego kota), która stanie w środku okręgu.

Zasady gry

  • Ptaki zaczynają chodzić dookoła kota, mówiąc: ,,Jesteśmy słabymi ptakami wysoko na drzewie, ty jesteś starym szarym kotem i nie możesz nas złapać!”
  • Gdy słowa zostaną wypowiedziane, ptaki puszczają sobie ręce i zaczynają uciekać, a kot stara się któregoś złapać.
  • Ptak złapany przez kota staje się nowym kotem w następnej rundzie. Jeśli kot nikogo nie złapie, prowadzący sam wybiera nowego kota.
  • Warto ustalić limit czasowy np. 30 sekund na złapanie kota.

Cel gry

  • Złapanie ptaka/ucieknięcie przed kotem.

Zobacz pełny opis gry oraz modyfikacje: Stary Szary Kocur

2. Atak Rekina

Przygotowanie

  • Wyznacz 2 linie po obu stronach sali.
  • Wyznacz kilka osób, które zostaną rekinami i ustaw ich na środku pola zabawy. Pozostali gracze będą pływakami.

Zasady gry

  • Gdy rekiny krzykną ,,ATAK REKINA” pływacy zaczynają biec na drugą stronę sali tak, aby przedostać się tam i nie zostać złapanym przez rekina. Pływacy są dopiero bezpieczni za wyznaczonymi liniami.
  • Rekiny zaś mają za zadanie złapać jak najwięcej pływaków.
  • Gdy któryś pływak zostanie złapany przez rekina, musi wtedy usiąść na ziemi i zacząć machać rękami, aby uzyskać pomoc.
  • Uratowanie złapanego pływaka jest możliwe dopiero w kolejnej rundzie. Jeśli inny pływak będzie ,,płynął” obok poszkodowanego i przybije mu piątkę, złapany wcześniej gracz zostaje uratowany i może dołączyć ponownie do zabawy w następnej rundzie.

Cel gry

  • Przedostanie się na drugą stronę sali/złapanie pływaków

Zobacz pełny opis gry oraz modyfikacje: Atak Rekina

3. Czarne stopy

Przygotowanie

  • Wybierz jedną osobę, która będzie wielkim wodzem.
  • Reszta uczestników jest młodymi Indianami.

Zasady gry

  • Wielki wódz stoi w niewielkiej odległości w widocznym miejscu.
  • Młodzi Indianie mają zadanie podejść wodza.
  • Wódz klaszcząc 1 raz odwraca się plecami do uczestników, którzy w tym czasie się skradają.
  • Wódz klaszcze 2 razy, odwraca się i wypatruje indian.
  • Gdy wódz kogoś zobaczy wyklucza go z rozgrywki.
  • Klaszcze raz i znowu się odwraca.
  • Indianie znowu go podchodzą, wódz znowu klaszcze dwa razy.
  • Gra toczy się aż ktoś dotknie wodza.

Cel gry

  • Podejść wodza niespostrzeżenie.

Zobacz pełny opis gry oraz modyfikacje: Czarne stopy

4. Indiańskie podchody

Przygotowanie

  • Określ teren gry, najlepiej jedną krawędzią wzdłuż drogi.
  • Podziel uczestników na dwie grupy.

Zasady gry

  • Jedna grupa kryje się w lesie na określonym terenie.
  • Po chwili druga grupa rozpoczyna poszukiwanie.
  • Grupa szukająca ma 5 minut na odnalezienie jak największej ilości członków pierwszej grupy.
  • Następnie grupy zamieniają się rolami.
  • Wygrywa grupa mająca lepszy bilans.
  • Grę można powtarzać kilkakrotnie.

Cel gry

  • Odnalezienie jak największej ilości zawodników grupy przeciwnej.

Zobacz pełny opis gry oraz modyfikacje: Gra Indiańskie Podchody

5. Bramy Miasta

Przygotowanie

  • Podziel uczestników na drużyny.
  • Drużyny ustawiają się w szeregach naprzeciwko siebie.
  • Gracze w drużynach trzymają się ręce.

Zasady gry

  • Jeden gracz z zespołu zaczyna wciskać się na drugą stronę, starając się przejść pomiędzy dwoma graczami drużyny przeciwnej.
  • Jeżeli mu się uda, gracze pomiędzy którymi przeszedł muszą dołączyć do jego zespołu.
  • Jeżeli mu się nie uda, on zostaje członkiem przeciwnego zespołu.
  • Graj na zmianę między zespołami aż w jednym zespole zostanie tylko jedna osoba.

Cel gry

  • Przerwanie „ściany”.

Zobacz pełny opis gry oraz modyfikacje: Bramy Miasta

6. Mistrz do mistrza

Przygotowanie

  • Usadź uczestników w kręgu i wyznacz mistrza, który nadaje tempo oraz zaczyna grę.

Zasady gry

  • Wszyscy w tym samym rytmie (na cztery) wykonują następujący ruch: uderzenie dłońmi w kolana klaśnięcie dłońmi pstryknięcie palcami pauza
  • Podczas uderzania dłońmi w kolana Mistrz wypowiada swoje imię, na klaśnięcie mówi „do”, podczas pstryknięcia wypowiada imię osoby, której przekazuje głos.
  • Osoba która została wywołana powtarza czynność: najpierw mówi swoje imię (1), następnie (2) „do”, a potem wypowiada imię osoby, której przekazuje głos (3).
  • Osoba która się pomyli odpada z gry. Istnieje również wariant gry, w którym celem jest zastąpić mistrza, tzn. kolejka idzie zgodnie ze wskazówkami zegara, jeśli mistrz się pomyli jego miejsce zajmuje osoba siedząca po jego lewej stronie.
  • Każdy kto się pomyli idzie na koniec czyli siada po prawej stronie mistrza – cała kolejka oczywiście powoli się przesuwa.
  • Dozwolone jest wywoływanie samego siebie, czy to by złapać oddech, czy żeby zmylić resztę uczestników.
  • Warto pamiętać, żeby imiona się nie powtarzały, jeśli tak się dzieje, należy jeszcze przed rozpoczęciem zabawy ustalić jak będziemy się zwracać do poszczególnych uczestników.

Cel gry

  • Powtórzenie opisanej sekwencji jak największą ilość razy bez pomyłki uczestników.

Zobacz pełny opis gry oraz modyfikacje: Mistrz do mistrza

Najciekawsze gry i zabawy ruchowe w przedszkolu

Aktywność fizyczna jest bardzo ważna, dlatego warto wprowadzać zabawy ruchowe w domu, ale również w przedszkolu. Podczas gier zespołowych dzieci integrują się ze sobą, rozwijają kreatywność, relaksują się i nabywają wiele przydatnych umiejętności. Ciekawe gry ruchowe znajdziesz dla mniejszej, jak i większej grupy. Takie zajęcia warto prowadzić chociaż raz dziennie. Zatem skorzystaj z naszej listy gier grupowych i wybierz najciekawsze zabawy ruchowe dla dzieci

Jakie zabawy ruchowe wybrać dla najmłodszych dzieci?

W wyborze gry dużo będzie zależało od tego ile masz miejsca oraz jak dużą grupą dysponujesz. Żeby pomóc Ci wybrać odpowiednią grę podzieliliśmy naszą listę na kilka kategorii. Najpierw pokażemy gry i zabawy, które możesz wykonać w małej sali (którą pewnie masz pod ręką w przedszkolu). Inne gry zaproponujemy w plenerze – zakładamy, że Twoje przedszkole posiada ogródek albo miejsce w którym możesz zorganizować zabawy w ciepłe miesiące. Oczywiście zachęcamy Cię do znalezienia gry na własną rękę. Wystarczy, że przejdziesz do naszej Księgi Gier i wybierzesz odpowiednie dla Ciebie wytyczne

Gry i zabawy do przeprowadzenia w małej sali w przedszkolu

Wszyscy na podkład

Przygotowanie

  • Podziel graczy na grupy 6 lub 8-osobowe.
  • Każ każdej grupie ułożyć na ziemi koło ze skakanki (ich łódź ratunkową).

Zasady gry

  • Każdy zespół staje wewnątrz swojej łodzi.
  • W następnej rundzie gracze zmniejszają wielkość swojego koła o jedną stopę (około 30cm).
  • Gracze ponownie wchodzą do łodzi. Wszyscy zawodnicy muszą się zmieścić do środka. Nie można dotykać krawędzi (skakanki).
  • Gra toczy się dalej z każdorazowym pomniejszaniem łodzi.
  • Drużyna, która nie zmieści się do łodzi odpada.

Cel gry

  • Zmieszczenie się w łodzi.

Zobacz pełen opis + modyfikacje: Gra Wszyscy na pokład

Kubki bez rąk challenge

Przygotowanie

  • Podziel uczestników na drużyny.
  • Przygotuj niedużą gumową opaskę dla każdej drużyny. Przywiąż tyle sznurków do gumowej opaski, ilu jest graczy w drużynie.
  • Przygotuj po 10 kubków na każdą drużynę.

Zasady gry

  • Każda osoba z grupy trzyma jeden ze sznurków przywiązanych do opaski. Jako grupa muszą jej użyć by podnieść kubki i umieścić je jeden na drugim tak, by zbudować piramidę.
  • Gdy kubek upadnie, można go znów podnieść za pomoca gumowej opaski i sznurków.
  • Zabawa trwa aż do wykonania określonego celu np. piramida z 10 kubków.

Cel gry

  • Zbudowanie piramidy.

Zobacz pełen opis + modyfikacje: Gra Kubki bez rąk Challange

Pas więzi

Przygotowanie

  • Podziel graczy na zespoły 5-6 osobowe i zwiąż ich taśmą.

Zasady gry

  • Celem gry jest dotarcie z punktu A do punktu B.
  • Gracze mają 5 minut na ułożenie strategii.
  • Na sygnał gracze biegną do celu na czas.
  • Gdy każda drużyna pozna swój czas, może na nowo ułożyć strategię.
  • Po dwóch próbach każdego zespołu ustal zwycięzcę z najlepszym czasem.

Cel gry

  • Poruszanie się jak najszybciej.

Zobacz pełen opis + modyfikacje: Gra Pas Więzi

Gra w klasy 

Jedną z najpopularniejszych gier dla najmłodszych jest zabawa w klasy. W obecnych czasach można kupić matę do tej zabawy lub narysować ”okienka”, następnie należy je ponumerować do pięciu. Zasady tej gry ruchowej są bardzo proste – dziecko rzuca np. woreczek gimnastyczny i musi skakać po ”okienkach”, aż będzie w miejscu przedmiotu. Osoba, która się nie przewróci ani nie pomyli kolejności – zdobywa punkt.

Link do gry:

Zabawy ruchowe w przedszkolu

 

 W przedszkolu warto zagrać z dziećmi w: ”Figury, szeregi, wzory”. Zabawa ruchowa polega na odtwarzaniu wzorów, które należy zapamiętać. Na początku trzeba ułożyć dowolny wzór, następnie dziecko ma kilka minut na zapamiętanie obrazka i musi się odwrócić. W tym czasie inny uczestnik rozkłada losowo elementy, gdy skończy, osoba wykonująca odwraca się i stara się odwzorować wzór. Gra odpowiednia dla dzieci w wieku od 4 do 7 lat.

Inne podobne zabawy jak ta powyżej:

  1. Wymień 5 – Wybrana osoba ma kilka sekund na wymienienie 5 rzeczy/słów związanych z wcześniej wybranym tematem np. przyroda. link do gry:
  2. Czego tu nie ma? – Tworzymy ekspozycję składającą się z przeróżnych przedmiotów. Wybrany uczestnik stara się ją zapamiętac po czym odwraca się, a pozostała grupa wybiera i zabiera jeden przedmiot. Gdy wszystko jest już gotowe, wybrany gracz odwraca się i stara odpowiedzieć jaki przedmiot zniknął. link do gry:

 

 Interesującą grą grupową dla dzieci w przedszkolu jest ”4 pory roku”. Celem gry jest zdobycie jak największej ilości punktów. W zabawie może brać udział od 6 do 60 osób. Na początku należy podzielić klasę na drużyny i wybrać lidera, który będzie liczył punkty. Zespoły muszą zostać ustawione w kolejności pór roku. Tutaj zasady również są bardzo proste:

– lider zaczyna grę wypowiadając np. ”jestem latem wychodzę”,

– gracze, którzy ”są latem” wstają i powtarzają ”jestem jesienią przychodzę”,

– jeżeli wszystkie osoby wykonały zadanie poprawnie, to otrzymują punkt,

– lider może wypowiadać pory roku losowo jak również zmieniać słowo ,,przychodzę” na ,,wychodzę”.

– Można dodać inną czynność jaką należy wykonać po za samym wstaniem z miejsca 🙂

zabawy ruchowe w przedszkolu

link do gry:

 

 Trzeba przyznać, że w teraźniejszości zostało stworzonych dużo nowych gier w które mogą grać dzieci w przedszkolu, ale warto również wrócić do swoich czasów dzieciństwa i przypomnieć sobie ”swoje” gry ruchowe. Niech nowe pokolenie zna tradycyjne zabawy.

Tradycyjne gry i zabawy dla dzieci

 Do tradycyjnych zabaw z pewnością można zaliczyć skakankę. Z tym przedmiotem można było stworzyć wiele ”zawodów” np. kto więcej wykona skoków, kto dłużej będzie skakać przez skakankę. Oprócz tego świetną grą było ”Raz, dwa, trzy…Baba Jaga patrzy”(link do gry). Zabawa polegała na ustawieniu dzieci obok siebie na końcu ustalonej linii. Po drugiej stronie pola stała jedna osoba, która była ”Babą Jagą”, gdy zakrywała oczy, reszta grupy poruszała się w jej kierunku. W momencie wypowiedzenia słowa ”patrzy”, otwierała oczy i sprawdzała, czy wszyscy stoją bez ruchu. Osoba, która nie dała rady wykonać zadania, zamieniała się z obecną ”Babą Jagą” miejscami lub zdobywała np punkt ujemny lub też odpadała.

 Innymi wartymi uwagi grami tradycyjnymi są: kolory, balonik, gra w berka, zabawa w chowanego, gry z piłką plażową, zbijak. Z pewnością wracając do przeszłości znalazło by się o wiele więcej gier z dzieciństwa, które warto przekazać, jednakże nie o wszystkich się pamięta.

Tutaj znajdziecie listę i opisy kilku tradycyjnych gier i zabaw:

  1. Zabawa w chowanego – link do gry
  2. Berek klasyczny – link do gry
  3. Kapsle – link do gry

Dlaczego warto organizować zabawy ruchowe w przedszkolu?

 Wracając do tego, o czym wspominaliśmy na początku…dzieci bawiąc się ze sobą nawiązują przyjaźnie, uczą się od siebie zachowań, czują się swobodnie i nie są przytłoczone obowiązkami. Zabawa w najmłodszych latach odgrywa istotną rolę w budowaniu swojej osobowości. Gry zespołowe ”dają” radość. Młodzi ludzie w ten sposób również odstresowują się. Oczywiście nauka jest bardzo ważna, ale można to robić na różne sposoby. Organizując zabawy ruchowe można przy okazji uczyć się np. matematyki, języka angielskiego. Edukacja przez zabawę jest efektywna i na ten temat można znaleźć wiele ciekawych informacji.

Gdzie znaleźć ciekawe gry zespołowe dla dzieci?

 Więcej interesujących gier zespołowych znajdziesz w naszej przeglądarce www.Gamionary.pl. Wystarczy wpisać wytyczne, które Cię interesują i znajdziesz całą masę różnych gier i zabaw. Każda zabawa została dokładnie opisana.


Komentarze (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz. Przejdź do Panelu gracza